Do zakresu działania Wydziału Edukacji, Zdrowia i Polityki Społecznej (EPS) należy w szczególności:
- planowanie rozwoju sieci powiatowych szkół i placówek oświatowych,
- tworzenie, przekształcanie, łączenie i likwidacja publicznych szkół podstawowych specjalnych i gimnazjów specjalnych, szkół ponadgimnazjalnych, w tym specjalnych, placówek oświatowo – wychowawczych, placówek kształcenia ustawicznego i placówek kształcenia praktycznego oraz ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego, placówek artystycznych, poradni psychologiczno – pedagogicznych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania,
- prowadzenie rejestru niepublicznych szkół i placówek oświatowych,
- przygotowywanie decyzji o wpisie lub skreśleniu z ewidencji niepublicznych szkół i placówek oświatowych,
- nadzór merytoryczny nad działalnością organizacyjną szkół publicznych i placówek światowych w zakresie realizacji powierzonych zadań,
- wykonywanie czynności związanych z zatwierdzaniem arkuszy organizacyjnych szkół i placówek oświatowych,
- monitorowanie przebiegu rekrutacji do szkół,
- sporządzanie rocznych informacji o realizacji zadań oświatowych,
- naliczanie dotacji dla niepublicznych szkół i placówek oświatowych oraz kontrola ich wydatkowania zgodnie z przeznaczeniem,
- zapewnienie warunków działania szkół i placówek oświatowych, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki,
- wykonywanie zadań związanych z postępowaniami egzaminacyjnymi dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień nauczyciela mianowanego,
- przygotowywanie planu doskonalenia zawodowego nauczycieli w prowadzonych szkołach i placówkach oraz sprawozdania z realizacji planu,
- przygotowanie umów i rozliczenie przyznanych dotacji na realizację zadań publicznych Powiatu Jaworskiego przez organizacje pozarządowe,
- współpraca i organizacja posiedzeń Powiatowej Rady Działalności Pożytku Publicznego,
- wydawanie skierowań do młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii oraz kształcenia specjalnego,
- nadzór i kontrola placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz Ośrodka wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
- nadzór nad prawidłowością prowadzonej przez PCPR sprawozdawczości w zakresie placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz Ośrodka wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
- analiza średnich wynagrodzeń nauczycieli według stopni awansu,
- wykonywanie czynności związanych z oceną i przeprowadzaniem konkursów na dyrektorów powiatowych jednostek oświatowych,
- wnioskowanie o przyznanie odznaczeń, orderów i nagród dyrektorom powiatowych jednostek oświatowych,
- rozliczanie dotacji celowych w oświacie,
- przygotowywanie i monitorowanie realizacji porozumień zawartymi przez powiat z innymi jednostkami samorządu terytorialnego,
- zbieranie, przetwarzanie i tworzenie baz danych oświatowych szkół i placówek oświatowych,
- planowanie, rozliczanie oraz sporządzanie sprawozdawczości, analiz i informacji z dysponowania środkami PFRON,
- realizacja programów zatwierdzonych przez Zarząd PFRON,
- współpraca z gminami oraz ośrodkami pomocy społecznej w ramach realizacji programów PFRON,
- sporządzanie miesięcznych i rocznych deklaracji o zatrudnieniu osób niepełnosprawnych w starostwie,
- prowadzenie kontroli utworzonych stanowisk pracy dla osób niepełnosprawnych oraz udzielonych pożyczek osobom niepełnosprawnym na uruchomienie działalności gospodarczej ze środków PFRON,
- współdziałanie z Powiatową Społeczną Radą Osób Niepełnosprawnych,
- obsługa Komisji ds. przyznawania środków PFRON z zakresu rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych – organu doradczego starosty,
- współdziałanie z Powiatową Radą Rynku Pracy i Powiatowym Urzędem Pracy,
- sporządzanie sprawozdań i informacji o udzielonej pomocy de minimis dla pracodawców oraz przekazywanie ich do UOKiK,
- współpraca z Powiatowym Zespołem Orzekającym o stopniu niepełnosprawności w zakresie wydawania i przyjmowania wniosków o stopień niepełnosprawności, legitymacji oraz kart parkingowych,
- przyjmowanie interesantów ubiegających się o orzeczenie o stopniu niepełnosprawności lub legitymacji osoby niepełnosprawnej,
- opracowanie i nadzór nad realizacją Powiatowego programu działań na rzecz osób niepełnosprawnych,
- nadzór nad realizacją Powiatowego programu ochrony zdrowia psychicznego,
- przygotowywanie sprawozdań z realizacji programów zdrowotnych i profilaktycznych z gmin i powiatu,
- przygotowanie materiałów informacyjnych na potrzeby zarządu i rady powiatu o sytuacji w służbie zdrowia na terenie powiatu,
- realizacja działań na rzecz promocji zdrowia, inspirowanie i wspomaganie działań profilaktycznych,
- rozliczanie wydatków budżetowych związanych ze składkami na ubezpieczenia zdrowotne dzieci,
- opracowanie rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych z terenu powiatu,
- przygotowywanie oraz nadzór na realizacją programu współpracy powiatu z organizacjami pozarządowymi,
- nadzór i kontrola wydatkowania przyznanych dotacji na wsparcie realizacji zadań publicznych przez organizacje pozarządowe,
- współdziałanie i wspieranie stowarzyszeń kultury, kultury fizycznej, sportu i turystyki, rehabilitacji społecznej i zawodowej,
- wnioskowanie o środki finansowe i nadzór nad pracą animatora sportu,
- przygotowanie oraz nadzór nad realizacją Programu opieki nad zabytkami Powiatu Jaworskiego,
- podejmowanie działań na rzecz ochrony zabytków,
- nadzór i kontrola wydatkowania przyznanych dotacji na remont i prace konserwatorskie zabytków,
- nadzór nad działalnością organizacyjną Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie i jednostek pomocy społecznej,
- nadzór i kontrola wydatkowania przyznanych dotacji dla jednostek pomocy społecznej,
- sporządzanie umów o współfinansowaniu Warsztatu Terapii Zajęciowej,
- prowadzenie kontroli planowanych i doraźnych,
- podejmowanie działań w celu pozyskiwania finansowych środków zewnętrznych, w tym z Europejskiego Funduszu Społecznego, oraz realizacja projektów będących w zakresie działania Wydziału.