Do zakresu działania Wydziału Organizacyjnego i Spraw Obywatelskich (OSO) należy w szczególności:
- prowadzenie wykazu jednostek organizacyjnych powiatu,
- obsługa organizacyjno – techniczna sekretariatu starostwa,
- organizacyjne współdziałanie z jednostkami administracji zespolonej,
- organizowanie i nadzór nad obiegiem dokumentacji wewnętrznej,
- organizacja przyjmowania skarg i wniosków oraz prowadzenie rejestru skarg i wniosków wpływających do starostwa,
- zapewnienie obsługi kadrowej, w szczególności:
- prowadzenie akt osobowych pracowników starostwa,
- prowadzenie akt osobowych kierowników powiatowych jednostek organizacyjnych, służb, inspekcji i straży,
- prowadzenie spraw związanych z zatrudnieniem, przesunięciami i awansami, rozwojem zawodowym, zakończeniem zatrudnienia,
- organizacja szkoleń oraz doskonalenia kadr starostwa,
- organizacja służby przygotowawczej,
- organizacja zatrudnienia bezrobotnych w ramach prac interwencyjnych i robót publicznych,
- organizacja stażu,
- ustalanie i zmiana czasu pracy (ustalanie systemów i rozkładów czasu pracy),
- rozliczanie czasu pracy,
- ustalanie uprawnień pracowniczych,
- prowadzenie spraw związanych z absencją pracowników oraz kierowników powiatowych jednostek organizacyjnych, służb, inspekcji i straży,
- współpraca z Wydziałem Finansowo – Księgowym w zakresie naliczenia płac, świadczeń pracowniczych i socjalnych,
- współpraca ze służbą BHP w zakresie: szkoleń BHP, badań lekarskich, opisu zagrożeń na poszczególnych stanowiskach pracy (informacja o ryzyku zawodowym),
- sporządzanie sprawozdawczości o zatrudnieniu,
- prowadzenie ewidencji:
- zwolnień lekarskich oraz kontrola ich wykorzystania,
- delegacji służbowych,
- nadzór nad przestrzeganiem regulaminu i dyscypliny pracy,
- nadzór nad przyjmowaniem, rozpatrywaniem i załatwianiem skarg i wniosków obywateli wpływających do starostwa,
- udzielanie zezwoleń na prowadzenie zbiórki publicznej na obszarze powiatu lub jego części obejmującej więcej niż obszar jednej gminy,
- realizacja i koordynacja działań podejmowanych na rzecz lokalnych środowisk kombatanckich,
- sprawowanie nadzoru nad działalnością stowarzyszeń na podstawie przepisów ustawy Prawo o stowarzyszeniach oraz nadzoru nad działalnością fundacji,
- współdziałanie z instytucjami odpowiedzialnymi za stan bezpieczeństwa i porządku publicznego w powiecie,
- realizacja zadań rządowych przyjętych za porozumieniem stron dotyczących:
- postępowania w sprawach zgromadzeń,
- powszechnego obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej,
- prowadzenie zbiorczej dokumentacji kontrolnej,
- zapewnienie materialno – technicznych warunków pracy starostwa, zarządu powiatu i rady powiatu,
- administrowanie siedzibą starostwa,
- analizowanie potrzeb starostwa w zakresie systemów informatycznych, opracowywanie i wdrażanie tych systemów oraz administrowanie siecią komputerową,
- prowadzenie archiwum i biblioteki zakładowej,
- prowadzenie czynności związanych z przyjmowaniem i ekspedycją korespondencji,
- gospodarka taborem samochodowym,
- organizacja ochrony budynku, utrzymania czystości i porządku,
- kontrola stanu technicznego urządzeń budynku i ich remonty,
- prowadzenie ewidencji i rozliczanie składników majątkowych starostwa,
- zapewnienie informacji wizualnej w budynku i pomieszczeniach biurowych,
- prenumerata czasopism, dzienników urzędowych,
- prowadzenie rejestru pieczątek i pieczęci oraz ich zamawianie,
- nadzór nad prawidłowym zabezpieczeniem dokumentacji,
- nadzór nad przestrzeganiem przepisów BHP,
- prowadzenie Biuletynu Informacji Publicznej,
- przygotowywanie i obsługa od strony technicznej posiedzeń rady powiatu i jej komisji oraz zarządu powiatu,
- rozpowszechnianie aktów prawnych wydawanych przez radę powiatu i zarząd powiatu,
- prowadzenie rejestru uchwał rady powiatu i zarządu powiatu,
- przygotowywanie projektów uchwał w zakresie działania rady powiatu,
- przekazywanie uchwał do jednostek nadzoru – Wojewody Dolnośląskiego,
- przekazywanie uchwał do realizacji przez zarząd powiatu,
- rejestrowanie interpelacji, zapytań, wniosków radnych i komisji oraz sporządzanie informacji o sposobie ich realizacji,
- organizacja działalności kontrolnej Komisji Rewizyjnej,
- przyjmowanie wniosków, postulatów, skarg od mieszkańców powiatu i przekazywanie ich przewodniczącemu rady,
- organizacja obsługi przyjęć interesantów przez członków zarządu powiatu oraz przewodniczącego rady,
- prowadzenie rejestru przepisów porządkowych,
- przekazywanie do publikacji w środkach masowego przekazu oraz w drodze obwieszczeń umieszczonych na tablicach informacyjnych Starostwa, Urzędów Miast i Gmin wchodzących w skład powiatu – przepisów porządkowych, ogłaszanie przepisów prawa miejscowego w Wojewódzkim Dzienniku Urzędowym, udostępnianie zbioru prawa miejscowego ustalonego przez powiat,
- dokonywanie czynności techniczno – ewidencyjnych związanych z odbiorem oświadczeń majątkowych od radnych powiatu,
- prowadzenie Biura Rzeczy Znalezionych,
- organizowanie nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego na obszarze powiatu,
- współpraca z Krajowym Biurem oraz Powiatową Komisją Wyborczą w zakresie organizacji i przeprowadzenia wyborów samorządowych.